Naisteoloogide
Konsultatsioon ja Evangelische Kirche von
Kurhessen-Waldeck koos partnerkirikutega korraldasid
Tallinnas rahvusvahelise seminari 07.09.12 ning palusid minul selles osaleda. Seminari teema oli
„Muutuste väljakutsed kirikule ja ühiskonnale“.
Minu ettekande pealkirjaks oli „Ehk on tegemist ärakasutamisega?“
Mullu külastasin
tütre pere Singapuris. Jõuludeks said mu lapselapsed
muuhulgas raamatu, mis annab ülevaatliku pildi kõigist riikidest maailmas. Loomulikult mind huvitas, mida öeldakse Eesti kohta. Seal olid mõned andmed riigi geograafiast ja
ajaloost, ning mainiti, et selles riigis on kõige väiksem protsent inimesi, kes
usuvad Jumalasse. See fakt seisis veidra
kontrastina informatsiooni kõrval, et Eestis asub kirik mille torn tegi temast
maailma kõrgeima hoone 16. sajandil. Tähendab,
ristiusk on olnud siin kaua, ja veel kauemgi.
Ma ei vesteldnud
oma lapselastega selle teksti üle, aga kahtlemata see oli neile muljet avaldav
ja täiendas eriliselt ettekujutust oma vanaemast.
Kui see vastab
tõele, et meie riigis on väikseim protsent Jumalasse uskujaid – ning paistab,
et üldiselt ollake sellega nõus – siis selle aspektiga tuleks arvestada, kui
Luteri kirik üritab toime tulla väljakutsetega, mis seisavad ees.
Diskussioonid
eestlaste huvi puudumisest organiseeritud religiooni vastu jätavad sõelale mõned
korduma kippuvad arvamused. Valdavalt selgitatakse, et võõrad võimud on
meid vallutanud ja valitsenud, igaüks nendest oma erinevad konfessioonid meile peale surunud.
Tänapäevani leidub inimesi, kes näevad ristiusku, kui vägivaldselt eesti rahvale peale sunnitut.
Kõige viimane võõras
võim, kes valitses siin ning lõppes vähem, kui põlvkond tagasi, kuulutas
ateismi ainsa tõena. On kaunis arusaadav, miks eestlane küsib,
„Kelle usk on õige? Miks peaksin
uskuma seda või teist õpetust?“ ning nüüd, kus iseseisvus on taastatud, paljud
eestlased lihtsalt ei taha ennast tülitada usuküsimustega – nad tahavad, et
neid jäetakse rahule.
Siinkohal
peatuksin hetkeks, et seletada oma ettekande pealkirja. Head pealkirja ei ole alati kerge leida. Ent
teemat uurides ja sisu peale mõeldes tekkis mul küsimus, kas eestlane pole
ajalooliselt arvanud kasulikuks ühte või teist usu vormi omaks võtta. See ei tähenda seda, et rahva hulgas ei
leidunud siiralt usklikke inimesi. Aga
näiteks, tsaari režiimi julgustamine („venestamine“)19. sajandil ja eestlase
usk, et vabanemine orjapõlvest ning maaomanikuks saamine on võimalikud
pöördudes vene ortodoksi usku. Mu vanaema pere
lõuna Eestis astus õigeusu kiriku liikmeks, et saada maaomanikuks.
Ka Nõukogude okupatsiooni
ajal nii, et kui tahtsid kindlustada oma karjääri oli soovitav astuda kommunistlikku
parteisse. Mõnevõrra kehtib see vaim veel
tänapäevalgi, sest praegugi oled eelistatud tööturul teatud ametitesse
kandiderimisel, kui sa kuulud võimuparteisse. Nõukogude okupatsiooni
tingimustes jäid peamiselt eakad naised kirikute
ja koguduste eest hoolt kandma, sest mehed ja
üldse ka nooremad inimesed ei tahtnud riskida
oma karjääriga, olles seotud religioose institutsioonidega.
Meeste religioossest
tegevusest distantseerumise tagajärjeks oli vaimulike puudujääk, mis viis
kiriku poolt naiste ordineerimiseni. Arvan, et sel ajal oli ilmne ka siiras pühendumus
kirikule, sest kiriku hooneid, mis jäid koguduse kasutusse jumalateenistuseks –
paljuid kasutati ladudena, jõusaalidena, filmistuudiotena – pidasid kogudused üleval oma jõuga. Nii, et kui vaatad Toom- või Oleviste kirikut
Vanalinnas, mõtle ka nende koguduse liikmete eneseohverdamisele okupatsiooni aastate
vältel. Mulle on ka väidetud, et peale taasiseseisvumist võtsid mehed üle
juhtivad positsioonid kirikus ja naised, kes olid kirikut kandnud raskel ajal,
suruti tagamaale.
Missugune on pilt
täna? Mõned uuringud näitavad, et kasvanud on nende inimeste arv, kellele religioon
on tähtis igapäevaelus. Umbes 40%
rahvastikust loevad ennast usklikuks, kui lisada need kellel on „oma usk“
(ebausk). See näitab, et koguduste kasvu potentsiaal eksisteerib; tõkkeks paistab
olema kirik institutsioonina.
Siinkohas
nimetaksin, et alates 2011. sügisest on riiklikus õppekavas valikkursusena
usundiõpetus. Sama aasta kevadel
korraldas Eesti Naisuurimus- ja Teabekeskus seminari, kus vaadeldi 3. usundit –
judaism, kristlus, ja islam – naiste seisukohalt. Seminar nägi ühe eesmärgina avalikkuse teavitamist
usundi rollist ühiskonnas.
Käesoleva
seminari juhendiks on tõdemus, et kirikul on raske jõuda inimesteni, inimestega
ühendust luua, näidata kaastunnet ja arusaamist inimeste igapäevaste raskuste
ja probleemidega toimetulemisega. Kirik
on võtnud vastavaid samme. Jaanuaris
k.a. andis Eesti Kirikute Nõukogu välja raamatu „Astu alla rahva hulka“, milles
käsitletakse ka eelpool nimetatud muresid. Ka ollakse arvamusel, et kirik peaks kasutama
kaasaegseid kommunikatsioonivahendeid oma sõnumi levitamiseks.
Mõned vaimulikud arvavad, et neist on paljudel inimestel stereotüüpiline nägemus,
et osa inimesi on vaenulikud usu vastu, või et
usklik inimene on kuidagi imelik. Probleemiks on ka Nõukogude okupatsiooni
pärand, mis takistab usaldust kiriku vastu, kuna kirikul on lähedased sidemed
juhtivate poliitikutega, kelle tegevus oli, või on veel praegugi kahtlane. Näiteks 2005.aastal autasustas Toomkoguduse Nõukogu Maarja
medaliga Siim Kallast, keda kahtlustatakse 10 miljoni US dollari varastamises
Eesti Panga juhina. Sellele juhtumile
lisanduvad veel panga juristi Urmas Kaju autoõnnetus, mille tagajärjena Kaju
elujõud on otsas ja Põhja-Eesti Panga ametniku Aare Tomsoni maha laskmine tema
kodutänaval. Raha ei ole siiani leitud ja riigikohus ei ole leidnud Siim Kallasel
süüd, kuna „ametiseisundi
kuritarvitamine ei ole tõendatud”. Teisalt ei ole põhjendatud, miks
Toomkoguduse Nõukogu autasustas Kallast medaliga.
Tulles tagasi vaimulike murede juurde saab nentida, et mõnesid segab see,
et meedia ei kajasta religioosseid küsimusi ühiskonnas ja kui see ka toimub
siis on tegemist kas kinnisvaratehingu- või skandaaliga. Vaimulikke ei kutsuta
osalema avalikel foorumitel ega aruteludel.
ETV ja mõned raadiojaamad edastavad usundi teemade programme, aga need ei ole eetris kuulajatele soodsal
ajal.
EEKLil on suhted – võib ka neid nimetada partnerluseks – Rootsi kirikuga,
põhja Elbe omaga Saksamaal, ja nagu täna näeme – teiega Hesses (Wiesbaden). Loomulikult on EELKil ka suhted kirikuga Soomes
ja Balti riikides. Mingil määral on
kontakte ka anglikaani kirikuga Britannias ja Missouri Sinod Luteri Kirikuga
USAs.
Kirikul insitutsioonina on palju väljakutseid ning selles mõttes ei ole ta
erinev Eesti Vabariigist. Seitse aastat
tagasi koostas kirik arenguplaani, mida on aegajalt tulnud muuta. Hariduse valdkonnas on kirikul tulnud
koolitada õpetajaid, pöörata tähelepanu teoloogiale, sakraalmuusikale ja
liturgiale. Majanduslikuks väljakutseks
on kiriku hoonete korraspidamine, eriti seetõttu, et need on vanad. Vaimulike kogukonnas käib pidev arutelu konservatiivse
ja liberaalse tiiva vahel. Tulevikku
vaadates näevad kiriku juhid, et kõikidele väljakutsetele tuleb läheneda
professionaalselt.
Oma ettekandes kolmapäeval avaldas Anne Kull arvamust, et on vaja kristluse
teoloogiat, mis on enesekindlam, avalikum ja oikumeensem. Mu oma arvamus on, et
praegusel segasel ajal on kirikul vaja olla enesekindlam ja julgem. Küsin: kes
on see institutsioon riigis, kes kaitseks ja õpetaks eetilisi ja moraalseid
väärtusi – selliseid tavalisi igapäevaseid väärtusi nagu ausus, usaldus, õiglus,
mis meil kipuvad üha võõramaks jääma. Ei näe ma teist riigimaastikul, kui
religioosne institutsioon.
Luteri kirikul on ajalooliselt olnud suurmehi, kes on seisnud korruptsiooni
ja ebaõigluse vastu. Kahtlemata kuulsaim
on Martin Luther ise, aga meie kaasajal on ka olnud Martin Niemüller ja
Dietrich Bonhoeffer, kes astusid välja kurjuse vastu. Tänapäeva Eesti kirik võiks oma eelkäijate
jälgedes sammuda selleks, et peatada sotsiaal-poliitilist allakäiku, mis
ohustab meie väikest riiki.
Tahan lõpetada positiivse noodiga – ma pean silmas muusika nooti! Nimelt luteri kiriku suurkujude hulgas on
maailma kuulsaim helilooja Johann Sebastian Bach. Luther andis kirikule teoloogilise põhja,
Bach kirjutas sellele muusika (muidugi hiljem, kui Luther oli juba kirjutanud
”Üks kindel linn ja varjupaik”). Eesti
tugev koorilaulutraditsioon tuleb kirikust.
Teisisõnu, ”Laulev revolutsiooni”, mis on tuntud peaaegu igas maailma
nurgas, juured on kohalikes kirikutes.
Ma olen soovitanud mõnedele juhtivatele inimestele kirikus ”tugevdada
Bachi heli”, sest eestlased armastavad muusikat ja ortodoks luterlane Bach võib
olla üks vahend inimestega ühenduse saamiseks.
Olen Mavis Calos, esindaja Aiicco kindlustus plc, anname välja laenu individuaalsed erinevused usalduse ja au. anname laenu intressimääraga 2%. kui olete huvitatud võtke meiega ühendust selle ettevõtte e-post: (maviscalos_laen_laenamine@outlook.com) nüüd jätkata oma laenu üleminekudokumendi ok. kui teil on vaja laenu, et luua ettevõtte või kooli te olete väga teretulnud Aiicco kindlustus plc. Võite meiega ühendust võtta ka selle e-post: (amaah.credit.offer@gmail.com). saame üle kanda summa, mida taotletakse enne nädalas.
ReplyDelete