Ajalehe Pealinn ajakirjanik Virkko Lepassalu tegi minuga intervjuu, mis ilmus 16. septembril võrguväljaandes:
ILVI JÕE-CANNON KORRUPTSIOONIST: Üks erakond on liiga kaua kontrollimatult riigivõimu juures
"Tallinna Sadama praeguse skandaalse situatsiooni puhul näeb Siim Kallas probleemi lahendusena sadama erastamist," märkis Pealinnale Jõe-Cannon, kes ise kuulus 2008-2012 Ameerika Eestis asuva kaubanduskoja juhatusse. "Viimastel päevadel on meediakanalid täis Kallase arvamust, et suured riigifirmed tuleb erastada. Kallas nendib Eesti Ekspressis, et kõikides lääneriikides on elektrijaamad, sadamad ja lennujaamad eraomandis."
Siim Kallas eksib
Cannoni sõnul Siim Kallas eksib, kui räägib
lääneriikide eraomandis olevates sadamatest. "Leidsin internetis
andmeid meie riigile lähemate sadamate kohta ja näiteks on Helsingi Sadam
Helsingi linna omand," ütles Jõe –Cannon.
"Stockholmi sadamaid haldab Stockhomi
Sadamate Grupp, kuhu kuuluvad Stockholms Hamn AB ning viimasele alluvad
omakorda Nynäshamns Hamn AB, Nynäshamns Mark AB ja Kapellskärs Hamn AB. Tasub
aga toonitada, et Stockholms Hamn AB on Stockholmi linna omand, kellel on omakorda
enamusosalus eelpool nimetatud ja talle alluvates ettevõtetes. Erandiks on siis
Nynäshamns Hamn AB, mis on linnale kuuluva Stockholms Hamn AB täielik
omand."
Veel ühe näitena nimetas Jõe–Cannon
Kopenhaageni sadamat. See kujutab endast koos Malmö sadamaga Taani-Rootsi
ühisettevõtet, mida nimetataksegi Kopenhaagen-Malmö sadamaks. Osanikeks on
sellel nii Kopenhaageni kui Malmö linnad, aga ka Taani ja Rootsi riigid, ja
eraomanikele kuulub vaid veerand selle aktsiatest.
Mis puutub Riia sadamasse, siis selle kaheksast
juhatuse liikmest esindavad neli kohalikku võimu ja neli on määratud
riigivalitsuse poolt.
Ka suur Poola Gdanski sadam pole eraomand. Osanikeks on seal riik, Gdanski linn ja selleks õigust omavad sadamatöölised.
Etteotsa eetilised asjatundjad
"Pilt sadamaomanikest Läänemere
piirkonnas näitab seega pigem, et sadamates valitseb munitsipaal- ja riigivõim
ning alles nende järel on mängu lubatud pisut eraomanikke," tõdes
Jõe–Cannon. "Eestiski tuleks Tallinna Sadama, aga miks mitte mõne
teisegi sadama puhul sellist omandijaotust kaaluda. Probleem ei ole minu
arvates mitte selles, et mõni äriühing on riigi või kohaliku võimu hallata,
vaid hoopis see, et nõukogudesse ja juhatustesse on võimustruktuurid inimesi
aastaid määranud poliitilistel kaalutlustel, mitte lähtudes nende
asjatundlikkusest. Seega ei nõuta neilt ka eetikat ega ausat käitumist. Kui
õnnestuks riigi äriühingute etteotsa määrata eetilisi asjatundjaid, olekski
suurem osa korruptsioonist tõrjutud ja ei peaks hakkama ettevõtteid tingimata erastama."
Jõe-Cannon tõdes ühtlasi, et ühe kindla
partei hulk aastaid kestnud pürgimine riigiga seotud äriühingute jm riigi
institutsioonide etteotsa on toonud kaasa kurvad tagajärjed.
"Eesti riigi taasiseseisvumise ajast
peale on kõige silmatorkavamad rahaskandaalid olnud seotud Reformierakonna
liikmetega, alates Siim Kallase 10 miljoni USA dollari afäärist, kui ta
oli Eesti Panga president, kuni Tallinna Sadama juhatuse liikme Allan Kiilini,
keda kahtlustatakse miljonites eurodes altkäemaksu võtmises mitme aasta
jooksul,“ nentis Jõe-Cannon. "Sinna ajavahemikku kuulub ka VEB fondi
skandaal, mida Äripäev on nimetanud Eesti riigi kõige kõrgemal tasandil
toimunud korruptsiooniks. Ajalehe 24.07.2014 juhtkirjast on lugeda, et Eesti
Panga presidendid Siim Kallas, Vahur Kraft ja Andres Lipstok on kuritarvitanud
oma ametipositsiooni ning hävitanud Eesti Panga mainet, nad on saanud
süüdimatult valetada riigikogule ja rahvale ning, kattes üksteise tagalat,
jätnud teatamata toimunud kuritegudest."
Aastaid sama käekiri
Jõe-Cannon meenutas ühtlasi, et enam kui 3
aastat tagasi tunnistas Silver Meikar, et on annetanud Reformierakonna kassasse
raha, mis ei olnud tema oma ja mille päritolu ta ei teadnud.
"See skandaal sai rahvasuus tuntuks kui
kilekoti lugu ning seoses Tallinna Sadama skandaaliga kuuleme, et kilekottides
sularahasüstid on aastaid Reformierakonda toetanud," märkis Cannon. Õhus
on kahtlused, et sama erakonna esindaja noris meelehead praamiärimees
Vjatseslav Leedolt.
"Kui meenutada veel aastatetagust
juhtumit, kus USA raudteeärimees Edward Burkhardt rääkis samuti suure
altkäemaksu küsimisest temalt sellesama erakonna esindaja poolt, tuleks seega
resümeerida, et korruptsiooni lätted ei peitu ühe või teise ettevõtte asumises
riiklikus või munitsipaalomandis," tõdes Jõe-Cannon. "Pigem peitub
korruptsiooni üks põhjusi asjaolus, et üks erakond on liiga kaua
kontrollimatult riigivõimu juures peremehetsenud."
Viljandist pärit Ilvi Jõe-Cannon on lõpetanud
ajaloolasena USAs Connecticuti ülikooli ja kaitsnud magistrikraadi Indiana
ülikoolis politoloogia alal. Lisaks erialasele tööle osales Ilvi Jõe-Cannon
Baltimaade vabadusliikumises. Praegu on Ilvi Cannon tegev
mittetulundusühingutes, näiteks Rotary klubis, ja tegeleb muuhulgas
põhjalikult naisuurimustega.
No comments:
Post a Comment